Träning

Träning

Vill du komma igång med din träning? Det är sannerligen en investering som kommer att ge utdelning på lång sikt. När man börjar träna, kan det kännas svårt i början. Din kropp kanske är så pass ovan att musklerna ömmar. Det kan till och med göra ont om du är riktigt otränad. Det finns dock en mängd positiva effekter av träning som gör att det är värt besväret. Många blir tröttare i början, men tröttheten brukar ganska snabbt övergå till en pigghet som många talar om. Det beror på att du gör din kropp såväl starkare som uthålligare när du tränar.

Träning ger dig balans

Träning behöver inte vara svårt

Att träna är ett effektivt sätt att inte bara känna dig piggare, utan faktiskt bli det, rent vetenskapligt. När man tränar så ska man se till att få ökad puls och anstränga musklerna så att det känns. Det gör att ditt blod kan ta upp syre bättre vilket i sin tur gör att du känner dig piggare. Träning släpper ut massor av välgörande hormoner som kallas endorfiner. Endorfiner påverkar människans allmänna humör, kvaliteten på sömnen samt kroppens hantering av smärta. Om man ser till att träna regelbundet, blir det lättare för kroppen att både ta upp syre samt släppa ut endorfiner.

Eftersom träning påverkar hormonerna på ett positivt sätt, så gör det även att den övriga balansen i kroppen blir mer stabil. Många människor är känsliga för insulinet som kroppen utsöndrar för att reglera sockernivån i blodet. En del personer pendlar mellan att antingen känna sig väldigt trötta och håglösa till att plötsligt bli pigga och nästan hyperaktiva när de har ätit socker. Detta är en tuff och jobbig utmaning för kroppen, men balansen blir mer reglerad när man tränar. Det är särskilt bra för de personer som har någon form av sockerproblem, till exempel ett osunt beroende eller någon typ av diabetes.

Viktigt för alla

Många förknippar träning med att gå ner i vikt. Det är inte särskilt konstigt eftersom viktminskning hör till en av effekterna, men det är klokt att inte uppehålla sig för länge vid den faktorn. Om du har ett viktproblem, kan det vara smart att träna mer så att du får en sundare kropp. Att träna har dock inte bara med vikt att göra, utan framförallt har det betydelse för hälsan. Hjärnan påverkas mycket av motion, även om det är kroppen som gör en stor del av arbetet. En del tycker om att träna mycket, men man kan givetvis ta det lugnare och endast införa lite mer rörelse i sitt liv.

Träning är avgörande för att vi ska hålla oss friska både i kroppen och i hjärnan. Om man börjar röra på sig mer, kan man få bukt med eventuella koncentrationssvårigheter och problem med att somna om kvällarna. Det kan även göra att du får synliga muskler. En del människor väljer att satsa hårt och ge sig på fitness och annan motion som verkligen är inriktat mot att förändra kroppens yttre. Det är viktigt att påminna sig om att träning inte ser likadant ut för alla, utan man bör planlägga sin egen motion efter sina egna förutsättningar och mål. Om du vill få ett snabbt resultat, är det klokt att kombinera en blandning mellan styrketräning och konditionsträning. På så sätt arbetar du upp blodcirkulationen och ser samtidigt till att dina muskler är starka nog för att orka med vardagen.

Träna för att vara stark

Träning är ett omdiskuterat ämne i samhället. Stort fokus ligger på att träna så att man ser så snygg ut som möjligt, men det är självklart inte det viktigaste. Det mest centrala i en människas liv är att må bra. Åtminstone borde det vara så för alla. Om man mår bra i både kroppen och sinnet, orkar man tillbringa mer tid med sina vänner samtidigt som man sköter sitt jobb och har roliga aktiviteter på fritiden. En väl genomtänkt träning kan göra så att det här är möjligt. Att röra på kroppen är bra för immunförsvaret då det gör att du får ett bättre skydd mot sjukdomar. Om du dessutom får en snygg kropp så är det bara en bonus.