Motivation

Motivation

När det gäller träning brukar bristen på motivation vara ett problem ibland. Det är lätt hänt att man kör väldigt hårt under en kortare period och sedan tappar greppet helt. Detta kan hända både vana träningsmänniskor såväl som nybörjare. För vissa personer kan det handla om att man helt enkelt inte har tillräckligt med tid att träna eller att andra saker lockar. För andra handlar det om ren ovilja. Vissa kanske till och med tycker att de inte klarar av att träna, vilket kan göra att de slutar. Det finns flera knep som man kan ta till för att höja sin motivation.

Motivation är en färskvara

Var du kanske väldigt peppad på att komma igång att träna när du väl började? Då kanske träningslusten höll i sig under några veckor, så nu kommer denna plötsliga brist som en chock för dig? Man bör vara medveten om att motivation är en färskvara. De flesta har peppat upp sig väldigt länge innan de började träna men när de sedan är igång slutar de att tänka positiva saker. Det kan kännas onödigt, för då är man ju redan igång.

Man ska aldrig sluta motivera sig själv. Det är smart att sätta upp flera delmål och se till att fira ordentligt när man uppnår dessa. Har du alltid drömt om att kunna ta en viss vikt i bänkpress? Eller vill du kunna springa upp för trapporna till din lägenhet utan att flåsa så mycket? När du har tränat så mycket att detta är möjligt bör du stanna upp och tacka dig själv. Ge dig själv något du länge har längtat efter så får du motivation till att fortsätta sträva efter dina mål.

Träna med en vän

Motivation kan komma genom en vän

Ett av de allra äldsta tipsen inom träningsvärlden är att ta en vän till hjälp. Om du är van vid att träna ensam kommer du bli förvånad över hur effektivt det är att få stöd av en kompis. Fråga någon som redan är inkörd på att träna eller prata med någon som du tror skulle vilja börja. Om du är tidig med att erkänna att du har problem med motivation kommer du nog snabbt få den peppning du behöver. Bara att prata om saken kan hjälpa till att öka fokuset.

Om du väljer att träna på gym kan det vara roligt att gå dit tillsammans, men en träningskompis behöver du inte ens ha i din fysiska närhet. Många upplever att de får en högre motivation av att prata om sin träning, även om samtalet sker på sms eller i något annat forum. Se till att vara ärlig med både dina framgångar och dina problem så kommer du nog märka att de flesta känner igen sig. Då kan det vara enklare att ta sig i kragen och komma igång igen.

Kom på fötter

När du sätter dig ner och förbereder din träningsplan bör du redan då vara medveten om att motivationen någon gång kommer lysa med sin frånvaro. En bra plan är inte bara obotligt optimistiskt utan den är även beredd på de svårigheter som kan komma. När det gäller träning har de flesta problem med motivation vid minst ett tillfälle. Då är det smart att ha någonstans att vända sig, även om man känner att man bara vill dra täcket över huvudet. Ibland det ge lite motivation att prata med en vän, lyssna på en bra låt eller prova en helt ny aktivitet.