Barfota-träning med Merrell

Igår var dagen då jag blev förälskad i rosa. Rosa skor, rosa skrot och rosa Lofsan. Merrell bjöd in till en morgon på temat barfotaträning hos Rosa Skrot där vi till den tekniska genomgången av barfotaskor serverades sjukt goda smoothies från Berries by Astrid, för att sedan genomgå ett cirkelpass av Lofsan. Jag har hörttalas mycket om både om Rosa Skrot och Lofsan men aldrig fått uppleva dem, och jag förstår verkligen varför alla pratar gott om dem. Glädje, träning med det lilla (eller stora) extra – Hur kan man inte bli kär i rosa?

Merrell+Gococo= Superskönt! Även första gången i Gococo, förhoppningsvis inte den sista.

Jag har främst sett på barfotaskor som något som hör ihop med löpning, men igår fick jag känna på hur mycket de även gör för annan typ av träning på gymmet. När skorna inte håller foten i ett järngrepp utan jobbar med foten får vi jobba med musklerna på riktigt, och jag köper alla argument som talar för att jag kan få mer ut av den tid jag spenderar på träning. Under cirkelträningspasset attackerade vi skon från olika håll, och jag kunde verkligen känna skillnaden mot att göra övningarna med andra typ av skor.

Förövrigt såg jag mig som vältränad innan jag gick in i gruppträningssalen, men puuust vad mitt muskelminne från cirkelträningspassen från förr var. Mer sånt, tack Lofsan för påminnelsen!

Skorna? Jag vill ALDRIG ta de av mig, sjukt lätta och följsamma. Jag märker stor skillnad på dem och mina Nike Free skor vilka jag har en version av för gymmet och en för löpning. Med dessa barfotaskor vågar kan jag spreta med tårna, för att få ett annat typ av fäste, och för att citera Lofsan “Lita på att foten är stabil” när jag tränar.

..angående min tidigare relation till rosa så tar vi det en annan gång.

Hur ser din relation ut till barfota-träning?

Cirkelträning

Helena från Merrell lär oss om barfotaskor

Fredagsmys hos Rosa Skrot

5 thoughts on “Barfota-träning med Merrell

  1. Mia

    Har tänkt påt, barfotalöpning alltså, men aldrig testat. Var ska jag ha mina kärringilägg?! Eller det är kanske dom man ska bli fri ifrån med hjälp av barfotaskor….

  2. Sanne

    Härlig blogg! =) Blev helt klart såld på din motivation! =)
    Min fundering för merrell skorna är hur pass bra de fungerar när man tränar med fria vikter, kommer jag få det stödet mina ben behöver när jag tar mark och knäböj och liknande?

  3. Josefin

    Vad det gäller löpning vågar jag mig inte på barfotaskor då jag redan har problem med menisker och liknande och inte vill överanstränga mina kära knän och leder med den extra stötbelastning som uppstår utan dämpning. Men när det kommer till styrketräning och annan träning hade jag mkt väl kunnat tänka mig att testa något ännu lättare än mina nuvarande Nike free.

  4. Elin

    Kör all min styrke- och löpträning i barfotaskor (Vibram fivefingers) sedan ungefär ett år tillbaka, och all kampsportsträning sker utan skor. Att träna i fivefingers har gjort mina fötter stabilare, och jag har blivit starkare i knän och underben, och jag ser ingen anledning alls att ta på mig dämpade skor för att få “stöd” eller “dämpning”, föredrar helt klart att använda kroppen så nära som den var gjord :)

  5. Malin

    @Mia: Jag började prova “barfotalöpning” (nåja, jogging i lagom fart så att säga) förra våren/sommaren och fick då skippa mina ortopediska inlägg, eftersom de inte fick plats och döm om min förvåning när jag INTE fick ont i knäna, vilket annars alltid varit fallet. Och INTE heller fick ont i bröstryggen (trolig revbensupphängning). Efter det har jag inte gått tillbaka till dämpade skor. Boken “Born to run” fick mig att börja testa. Den förklarar verkligen hur fel det är att landa på hälen i dämpade skor, och vad det gör med kroppen.
    Men börja försiktigt, vi är ju helt ovana att springa barfota nu för tiden. :)
    Lycka till!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>